Zgodnie z art. 80e Kodeksu Karnego Skarbowego, podmioty, które nie złożą w terminie, zatają lub podadzą informacje nieprawdziwe w zeznaniach podatkowych, grożą grzywny do 720 stawek dziennych – co oznacza, że takie wartości mogą wahać się w granicach kilkudziesięciu tysięcy złotych lub nawet przekraczać wysokie, wielomilionowe kwoty. Przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 2019 roku i przewiduje podwojenie lub potrojenie stawek dodatkowego zobowiązania podatkowego w przypadku ustalenia podstawy przekraczającej 15 mln złotych w zakresie nadwyżki ponad tę kwotę lub gdy strona nie przedłożyła organowi podatkowemu dokumentacji podatkowej.
Nowe reguły grzywny
W rezultacie podatnik jest zmuszony do odprowadzenia dodatkowego podatku bez względu na to, jakie uzyskał dochody. Nowością jest fakt, że grzywna może dotyczyć zarówno transakcji, które podlegają obowiązkowemu udokumentowaniu, jak i tych, które muszą być oparte o zasady cen rynkowych.
Podatnik jest zobowiązany do złożenia odpowiednich dokumentów, w tym lokalnej dokumentacji cen transferowych, w ciągu 7 dni od wystosowania takiego żądania przez organ kontrolny, co może być częścią postępowania podatkowego.
Przebieg kontroli podatkowej
Organy kontrolujące ceny transferowe najchętniej zaglądają do rozliczeń podmiotów powiązanych za lata wcześniejsze, ponieważ w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w latach ubiegłych można uzyskać od podatnika wyższy poziom odsetek. W kontekście kontroli zakresu cen transferowych, organy podatkowe szczegółowo analizują dokumentację finansową, aby zweryfikować realizowane transakcje z podmiotami powiązanymi. Organ podatkowy odgrywa kluczową rolę w przeprowadzaniu tych audytów.
Kontrola sprawozdań finansowych
Częstym powodem kontroli sprawozdań finansowych z lat ubiegłych jest fakt, że regulacje nie były na tyle restrykcyjne. Prowadziło to do zaniedbań ze strony podatnika, który rezygnował z prowadzenia dokumentacji lub dokonywał transferów w innych cenach, niż te, które obowiązywały na rynku.
Etapy kontroli podatkowej