Kontrole Podatkowe w Zakresie Cen Transferowych
Ostatnie lata przyniosły wzmożone kontrole podatkowe w zakresie cen transferowych. Publikacja nowych wytycznych oraz raportów przez OECD nie jest przypadkowa, bo to właśnie przedsiębiorstwa, które działają jako podmioty powiązane, stoją na świeczniku organów kontrolnych.
Przekrój ostatnich lat pod względem ilości i kwot doszacowania dodatkowego dochodu CIT i PIT pokazuje, że wzrasta zainteresowanie organów podatkowych względem cen transferowych. Wytyczne OECD coraz lepiej wyposażają urzędy skarbowe poszczególnych krajów w narzędzia i tworzą efektywne wskazówki dotyczące działań organów kontrolnych.
Dzięki formularzom TPR-C i TPR-P organy kontroli podatkowej mogą bliżej przyjrzeć się transakcjom zachodzącym pomiędzy podmiotami powiązanymi. Z tych danych łatwiej jest dostrzec nieprawidłowości, co znacznie wpływa na trafność wytypowanych przez urząd skarbowy podmiotów wartych uwagi.
Konsekwencje niezłożenia dokumentów
Zgodnie z art. 80e Kodeksu Karnego Skarbowego, podmioty, które nie złożą w terminie, zatają lub podadzą informacje nieprawdziwe w zeznaniach podatkowych, grożą grzywny do 720 stawek dziennych – co oznacza, że takie wartości mogą wahać się w granicach kilkudziesięciu tysięcy złotych lub nawet przekraczać wysokie, wielomilionowe kwoty. Przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 2019 roku i przewiduje podwojenie lub potrojenie stawek dodatkowego zobowiązania podatkowego w przypadku ustalenia podstawy przekraczającej 15 mln złotych w zakresie nadwyżki ponad tę kwotę lub gdy strona nie przedłożyła organowi podatkowemu dokumentacji podatkowej.
Nowe reguły grzywny
W rezultacie podatnik jest zmuszony do odprowadzenia dodatkowego podatku bez względu na to, jakie uzyskał dochody. Nowością jest fakt, że grzywna może dotyczyć zarówno transakcji, które podlegają obowiązkowemu udokumentowaniu, jak i tych, które muszą być oparte o zasady cen rynkowych.
Podatnik jest zobowiązany do złożenia odpowiednich dokumentów w ciągu 7 dni od wystosowania takiego żądania przez organ kontrolny.
Przebieg kontroli podatkowej
Organy kontrolujące ceny transferowe najchętniej zaglądają do rozliczeń podmiotów powiązanych za lata wcześniejsze, ponieważ w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w latach ubiegłych można uzyskać od podatnika wyższy poziom odsetek.
Kontrola sprawozdań finansowych
Częstym powodem kontroli sprawozdań finansowych z lat ubiegłych jest fakt, że regulacje nie były na tyle restrykcyjne. Prowadziło to do zaniedbań ze strony podatnika, który rezygnował z prowadzenia dokumentacji lub dokonywał transferów w innych cenach, niż te, które obowiązywały na rynku.
Etapy kontroli podatkowej
Do etapów kontroli podatkowej można zaliczyć:
- Weryfikację podatnika pod względem dokonywanych transakcji w roku obecnym z podmiotem powiązanym.
- Weryfikację pod względem kompletności dokumentów, takich jak umowy, faktury czy benchmarking.
- Weryfikację podatnika pod względem przebiegu wymiany kapitału oraz kwot, jakimi operowały spółki.
Zakres procesu kontroli
Zakres procesu kontroli jest dość szeroki. Uzyskane dane stanowią mocną podstawę do sformułowanych przez organy nadzorujące wniosków, czy ceny transferowe transakcji podmiotów powiązanych zostały przeprowadzane zgodnie z obowiązującymi warunkami rynkowymi.
Nowoczesne metody kontroli
Obecnie odchodzi się od tzw. biernych kontroli, które polegały jedynie na sprawdzeniu, czy podmiot kontrolowany posiada niezbędną dokumentację. Instytucje monitorujące zostały wyposażone w oprogramowania, które w sposób bardzo szczegółowy dokonują porównań i analiz w oparciu o bazy danych.
Dzięki nowym technologiom i narzędziom, kontrole podatkowe są coraz bardziej precyzyjne i skuteczne, co ma bezpośredni wpływ na działalność przedsiębiorstw oraz ich zgodność z przepisami dotyczącymi cen transferowych.